Vad är skillnaden mellan en kategori, klass och typ av flygplan?

Det är svårt att se skillnaden mellan en kategori, typ och klass av flygplan när piloter först startar.

En del av problemet för piloter är ofta att dessa definitioner inte gäller dem först. Det är bara mycket längre in i din karriär när du blir utsatt för olika typer av flygplan som det börjar vara meningsfullt.

Men den här artikeln kommer att beskriva det så även om du aldrig flyger något annat än en liten Cessna, kommer du fortfarande att förstå grunderna. När det är möjligt kommer jag att inkludera exempel och påpeka några udda undantag.

Låt oss först börja med några definitioner.

Vad är en “kategori” av flygplan?

En kategori är en övergripande klassificering av flygplan. Följande är ett exempel på flygplanskategorier:

  • Flygplan
  • Rotorcraft
  • Driven lyft
  • Marine Corps V-22 är det bästa exemplet. Den amerikanska armén planerar att överföra hela sin helikoptrflotta till denna kategori.
  • Segelflygplan

Lättare än luft (ballonger och luftskepp)

Driven fallskärm (får inte förväxlas med drivna skärmflygare)
Viktkontrollflygplan (hanggliders och ultralätta trikes)
Vad är en “klass” av flygplan?
Vissa kategorier är vidare uppdelade i en “klass”. Klasser är ett sätt att ytterligare skilja mellan typer av flygplan. Alla kategorier har inte en klass.

De klasser som de flesta piloter kommer att hantera är “land”, “hav”, “enmotorig” och “flermotorig”.

Vad är ett typbetyg för ett flygplan?

Typbetyget är en beteckning som tilldelas vissa flygplan så att piloter får ytterligare utbildning innan de flyger dem. FAA beslutar att dessa flygplan är så komplicerade att de kräver utbildning utöver initial pilotutbildning.

Det är här saker och ting blir förvirrande.

Här är tre övergripande regler som piloter bör veta när det gäller typbetyg:

Alla turbojets, oavsett vikt, kräver ett “typ” -betyg.
Icke-turbojet (dvs. turboprop) flygplan har inte ett separat “typ” -betyg förrän de kommer över 12 500 pund.
De flesta helikoptrar har inte typbetyg eftersom de inte väger mer än 12 500 pund.
Till exempel väger de flesta King Air 200s mindre än 12 500 lbs, så det stannar i flygplanskategorin med en klass med flermotorig mark och inget typbetyg.

King Air 350 väger dock mer än 12 500 kg. För att flyga måste du få specialträning och en checkritt.

Typbetyg går på en pilots FAA -licens. Ofta är flygplanets namn och den angivna typen helt olika (se nedan).

FAA beskriver sina utbildningskrav för ett typbetyg i deras rådgivande cirkulär: AC 61-89e.

Typbetyg är inget skämt, därför är de eftertraktade av piloter.