Kommersiella flygplan

Jumbo passagerarflygplan

Boeing 747 var det första kommersiella jetplanet med bred kropp som fick namnet “Jumbo Jet”. Boeing föreställde sig aldrig att den subsoniska 747 skulle fortsätta att hålla popularitet, mot bakgrund av de överljudsstrålar som utvecklades på den tiden. Ändå fortsatte Boeing att sälja över 1 554 av dessa jumbo passagerarstrålar, som snabbt kan omvandlas till passagerar- eller lastplan.

Airbus är Boeings enda stora rival i försäljningen av Jumbo Jet. Även om det bara är fyra decennier gammalt har Airbus tagit en marginell ledning i marknadsandelar. Airbus främsta svaghet är att deras A380 -modeller stadigt har tappat popularitet bland flygplan på grund av sin massiva storlek. Lönsamheten för en sådan massiv jet är begränsad om du inte flyger från ett stort centralt nav till ett stort centralt nav.

Mellanstora passagerarstrålar

Medelstora passagerarstrålar, som Airbus 350-1000, har en smalare kaross. Även om de fortfarande kan bära över 350 passagerare kan dessa plan inte matcha 600-passagerarkapaciteten för en Boeing 747 i en enda klasskonfiguration. Airbus A380 dvärgar det numret ytterligare med sin 853-passagerarkapacitet i en enda klasskonfiguration. Men Boeing 737 utökade nyligen sitt räckvidd med 900 nautiska mil för att nå 3000 för transkontinentala flygningar.

Naturligtvis är dessa medelstora kommersiella jetplan önskvärda bland flygplan eftersom de upprätthåller större lönsamhet på säsongsrutter och på mindre flygningar. Den lägre prislappen gör dem också attraktiva ur investeringssynpunkt. När du tänker på flexibiliteten att konfigurera Airbus 380 eller till och med en Boeing 787 för olika rutter är det vettigt att säkra sig mot marknadstrender genom att välja en modell som är mer flexibel.

Lätta passagerarstrålar

I det lätta passagerarstråleområdet är passagerarnas sittplatser vanligtvis 60 till 100. Embraer 175 kan färdas 1800 miles med en marschfart på 545 miles i timmen. Den mindre storleken på lätta passagerarflygplan gör dem till det idealiska valet för ekonomiflygbolag. Sittplatsen är jämnt uppdelad i två sektioner på varje sida av en mittgång. Större jetplan har tre sektioner och två gångar.

De lätta passagerarstrålarna är populära för regionala rutter. Eftersom de förbrukar mindre bränsle och kräver mindre investeringar kan en ägare snabbt skörda vinst genom att flyga sitt plan till populära destinationer från större centrala nav. Ett flygplan från Los Angeles till Las Vegas, till exempel, skulle vara ett enkelt sätt att generera intäkter från investeringen utan att möta de strikta bestämmelserna för flygningar över havet.

Passagerare Turboprops

Även om turboprops inte är lika tillförlitliga som jetmotorer, är flygplan mycket säkrare än marktransport eftersom de är byggda för tillförlitlighet. Dessutom när planen når marschhöjd finns det inte många faktorer som kan påverka plan som flyger över vädret negativt. Friktionen och geografin i det landliga landskapet och vädret är de svåraste bördorna för bilingenjörer att möta.

Turbopropmotorer är dock mer bränsleeffektiva än jetmotorer. Eftersom bränsle är en av de största utgifterna för ett flygplan, gör detta dem till en bättre investering. En turboprop för passagerare kan också köra och lyfta från kortare landningsbanor. Detta öppnar dörrarna för att flyga ett större utbud av korta flygningar för att möta marknadens krav. De större rekvisitplanen, som Bombardier Q400, kan ta upp till 80 passagerare.

Lastflygplan

Lastplan har en större omfattning än någon av de andra typerna eftersom de är en omvandling av undertyperna. Som sagt kan Boeing 747 omvandlas till ett lastplan om så önskas. Men Boeing tillverkar också jets specifikt för last, till exempel Boeing Dreamlifter. Dreamlifter drar upp till 65 000 kubikfot last. Detta besegras endast av 78 000 kubikfot på Airbus Beluga XL.

I botten av sortimentet tillverkar Cessna lastplan på en liten propellerdriven flygplanskonstruktion. Detta flygplan kan bära 340 kubikfot eller 12 passagerare. Som sagt kommer de propellerdrivna flygplanen att nå avlägsna områden med mindre landningsbanor. Detta gör dem mer upptagna än de större flygningarna eftersom de kan fylla många tomrum i distributionskedjan. Flygplan åldras bättre när de används eftersom aluminiumet annars försämras.