Hastighetskategorisering

Definition

Approach Speed ​​Categorization är ett system för differentiering av flygplan baserat på den hastighet med vilken flygplanet flygs under inflygningsfasen av flygningen. Flygplan med fast vinge tillhör en av fem kategorier.

Beskrivning

Flygplansprestanda har en direkt effekt på luftrummet och den sikt som krävs för de olika manövrar som är förknippade med genomförandet av ett förfaringssätt för instrument. Den viktigaste prestandafaktorn är flygplanets hastighet.

Följaktligen har ett antal kategorier, var och en med ett specificerat hastighetsintervall, fastställts. Dessa kategorier tillhandahåller en standardiserad grund för att relatera flygplanets manövrerbarhet och luftrumskrav till specifika förfaranden för inflygning av instrument. En flygplanstyp eller variant därav tilldelas normalt en specifik kategori.

Kriteriet som beaktas vid tilldelning av ett luftfartyg till en specifik kategori är den angivna lufthastigheten vid banans tröskel (moms) i den normala landningskonfigurationen vid den högsta certifierade landningsmassan. Denna hastighet definieras att vara lika med den största av stallhastigheten (Vso) multiplicerad med 1,3, eller stallhastigheten (Vs1g) multiplicerad med 1,23. Landningskonfigurationen som ska beaktas kan definieras av antingen operatören eller av flygplanstillverkaren, men tilldelas oftast av tillverkaren.

ICAO Aircraft Approach Category

Följande ICAO -tabell indikerar det angivna angivna hastighetsintervallet för hastighet, i knop, för varje kategori av flygplan som ska användas när den utför den angivna manöver eller inflygningsfas. Dessa hastighetsområden har beaktats av PANS-OPS-konstruktören när de beräknar kraven på luftrum och hinderfrihet för varje segment av proceduren.

Tillvägagångskategorier (FAA)

FAA -systemet, TERPS, har identiska hastighetsintervall för tröskelhastigheterna för var och en av de fem kategorierna. Tillvägagångssätt som är utformade enligt TERPS beaktar dock inte samma cirkelhastigheter och motsvarande skyddade luftrumskrav, liksom ICAO PANS-OPS-metoder som är utformade enligt kriterierna ovan. För mer information om ämnet, se SKYbrary -artikeln Circling Approach – skillnad mellan ICAO PANS -OPS och US TERPS.

Enligt TERPS -kriterier ska ett luftfartyg normalt bara passa in i en kategori. Men om det är nödvändigt att manövrera vid hastigheter som överstiger den övre gränsen för ett hastighetsintervall för en kategori, bör minimierna för nästa högre kategori användas. Till exempel bör ett flygplan som faller i kategori A, men som cirklar till land med en hastighet av 115 knop, använda minimikategorin B -minimum när det cirklar till land. TERPS -kategorierna är följande:

  • Kategori A: Hastighet 90 knop eller mindre.
  • Kategori B: Mellan 91 och 120 knop.
  • Kategori C: Mellan 121 och 140 knop.
  • Kategori D: Mellan 141 knop och 165 knop.
  • Kategori E: Hastighet 166 knop eller mer.
  • Kategori E tilldelas endast vissa militära flygplan.